Dubbfria vinterdäck skördar offer - SR1-Opinion - www.sr1.se

Go to content

Dubbfria vinterdäck skördar offer

Dubbfria vinterdäck skördar offer i halkan
Publicerad 13 december 2016 kl 20.19
Undersökningar visar att man löper dubbelt så stor risk att dödas i en trafikolycka med dubbfria däck än vad man gör med dubbade däck.
Mest avgörande är dubbutsticket, dåliga dubbdäck som saknar dubbutstick är lika farliga som dubbfria vinterdäck.
I mellersta och södra Sverige späder man ut miljöfarligt salt på vägen som smälter snön och ur smältvattnet bildas isvägar när graderna sjunker. Den enda sortens däck som har hyfsat grepp på isigt väglag är dubbdäcken. Det är skillnaden mellan liv och död om en bilist tvingas väja, häva en sladd eller bromsa för en fotgängare som i Zebralagens goda tycke springer rätt ut på övergångsstället.
Vägsaltet som plogbilarna spär ut blandas med smältvatten från snön, saltvattenblandningen hjälper till att lösa upp asfalten. Tunnelsystemen klarar sig bra men resterande vägnät nöts ner. Både dubbfria och dubbade däck sliter på den uppluckrade asfalten, resultatet syns tydligt på vårkanten när grova hjulspår och hål bildats i asfalten.
Saltet bildar en tjock vit-aktig yta på bilens alla ytor, karossen drabbas av lackskador och rost medans rutorna blir svåra att se igenom. Spolarvätska i mängder går åt när man gång på gång tvingas spola av den saltiga vindrutan. Spolarvätskan går rakt ut i naturen, precis som saltet. Hur miljövänligt är det och hur många olyckor inträffar på grund av saltet som täcker synfältet i bilrutorna? Och hur många olyckor inträffar när bilister korsar den sträng av snöslask som ligger i kanten på filerna där saltbilarna dragit fram? Det finns ingen tillförlitlig statistik på hur saltet faktiskt bidrar till att orsaka olyckor.
I Stockholm har man saltat bort det fina, vita vinterväglaget och i stället skapat en mörk, lömsk och isbelagd väg som dubbfritt är totalt värdelöst på. För att inte tala om hur mycket mindre glädjeämnen våra hjärnor tillverkar på grund av den mörka och deprimerande tillvaron.
Stockholms stad annonserade på SL-bussarna för några år sedan. Dom använde sig av en tigerkatt som poserade på en sjöis med reklamtexten "Dra in klorna för stockholmsluften". En katt utan klor tar sig knappt fram på ett parkettgolv, hur skall det då gå på isen? Och dubbdäck river upp partiklar av typ PM10 som är mindre farliga för människor än dom PM2.5 partiklar som även finns ibland oss och tillkomsten av dessa beror på många olika faktorer som i många fall inte ens kan kopplas till trafiken.
Lösningen för att få ner antalet döda och svårt skadade i trafiken tror jag är en lag om att alla fordon skall vara utrustade med max fem år gamla dubbdäck när man kör på vinterväglag och ett totalförbud mot vägsalt. Till detta krävs att alla fordon utrustas med alkolås och att man lägger in körkortsindrag i straffskalan för blinkersvägran. Min erfarenhet är att fyllon och ignoranta förare orsakar olyckor. Ofta är en bidragande orsak slarv med backspegelkollen och felaktig eller ingen användning av blinkers.
Jag kör många mil om året i stockholmstrafiken. För några år sedan bevittnade jag en olycka där en känd TV-chefs son omkom när han fick sladd med sina dubbfria däck på Värmdö. Bilens däck tappade greppet på den isiga vägbanan och färden slutade i en mötande sopbil. Min uppfattning är solklar, hade bilen haft dubbdäck så hade denna olycka aldrig hänt.
Staten förespråkar dubbfria däck trots att man känner till riskerna med den typen av däck. Med tanke på hur många som hittills förolyckats på grund av däck som saknar dubbutstick så väljer jag att kalla det här för en vansinnig katastrof.
En katastrof som måste få ett avslut.

Johan Jäderström
johan.jaderstrom@sr1.se
Det enda som biter på is är dubbarnas utstick.
Dubbdäck som saknar dubbutstick är lika farliga som dubbfria vinterdäck.

Back to content